حسین حاجیان فر

اطلاعیه

B1 ویتامین

ویتامینB1 ( تیامین )
در سال 1884 بیماری بری بری که در اثر یک ماده نیتروژن دار بود شناخته شد و در سال 1911 این ویتامین استخراج گردید. این ویتامین در حالت محلول در آب در PH کمتر از 5 به حرارت و اکسیداسیون مقاوم است و در PH بالای 7 به حرارت حساس بوده و در محیط قلیایی از بین رفته اما فریز کردن اثری روی آن ندارد.

جذب آن وابسته به سدیم است که در ژژنوم (میان روده) روده کوچک جذب می شود و وجود الکل جذب آنرا مختل می نماید. در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد واز آنجایی که سیستم عصبی انرژی خود را از کربوهیدراتها تامین می کند علائم عصبی از علائم کمبود آن است. از دیگر علائم کمبود آن بی اشتهایی عصبی و بیماری بری بری ،کاهش تونوس عضلات ،ضعف و درد عضلات و فلج دست و پا، افسردگی، بی حوصلگی، بی قراری، سوءهاضمه، افزایش ضربان قلب می گردد.

بیماری بری بری در نوزادان با جیغ های گوش خراش آغاز شده و با گریه های بی صدا و نهایتا" مرگ خاتمه می یابد و در بالغین به دو صورت خشک و مرطوب دیده می شود که در بری بری خشک سیستم عصبی درگیر است و ماهیچه ها تحلیل می رود ، حافظه کوتاه مدت نیز از بین می رود، در بری بری مرطوب سیستم قلبی عروقی در گیر شده و تاکی کاردی و نارسایی قلبی و ادم را ایجاد می کند .

علائم با مصرف مکمل ویتامین ظرف چند روز برطرف می گردد. محلی برای ذخیره این ویتامین وجود ندارد و دفع آن از طریق ادرار می باشد. جوانه گندم و گوشت از منابع غنی آن است همچنین در غلات وحبوبات تصفیه نشده، تخم مرغ وشیر مقداری از این ویتامین وجود دارد.شیر و فرآورده های آن ، میوه و سبزی منابع فقیر آن می باشد. در بعضی از مواد غذایی مثل سفیده تخم مرغ پروتئینی وجود دارد که مانع جذب تیامین می گردد و با حرارت از بین می رود.

آدرس مطب : خیابان طیب مجتمع مهتاب 8 طبقه 3

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ISI مقالاتصفحه اصلیپیامهای کاربرانسوالات پزشکیمطالب و مقالاتلیست جایگزینمروری کوتاه در تاريخ بارکنترل و نظارت بر مواد غذا